Proszę pani, a może zabawimy się w teatr!!!
Niejednokrotnie rozmawiając z dziećmi o ich zainteresowaniach dowiadywałam się , że wielu z nich chciałoby zostać aktorami. Jest to oczywiście marzenie, które uda się zrealizować tylko nie wielu. Chcąc dać im namiastkę możliwości „bycia aktorem” , dość często stosuje ją na lekcjach w formie małych scenek , lub czytanych z podziałem na role tekstów zawartych w podręcznikach. Od czasu do czasu przygotowujemy trochę „większe spotkania teatralne” w postaci inscenizacji, do której dzieci muszą i bardzo chcą się przygotować poprzez: naukę pamięciową powierzonej im kwestii, przygotowanie strojów i małej scenografii. Mamy ustaloną zasadę, że nikt z klasy nie może być odsunięty od brania w niej udziału. Dzieciaki uwielbiają tę formę pracy. Starają się z całych sił , aby była jak najlepiej przygotowana. Bardzo pomocni są nam tutaj również rodzice, bez których nie dalibyśmy sobie rady np.: przygotowanie strojów. Świetnie się wtedy bawimy i jeszcze lepiej, naprawdę poznajemy. Oprócz więc bardzo ważnej funkcji kształcącej , o której nie trzeba nikogo przekonywać( rozwój językowy, poznawczy, kształcenie wrażliwości , gustu itp. ) inscenizacji jest dla nauczyciela niepowtarzalną formą zaobserwowania prawdziwego oblicza swoich wychowanków, drzemiących w nich zdolności i umiejętności. A nie raz i nie dwa byłam mile zaskoczona nowym, lepszym wizerunkiem swoich uczniów podczas przygotowań inscenizacyjnych, w trakcie których naprawdę dochodzi do prawdziwej integracji na linii nauczyciel- uczeń i uczeń- uczeń. Moja skromna propozycja , którą chce państwu przedstawić oparta jest na tekście zawartym w podręczniku „Wesoła szkoła” -kl.2. Użyte piosenki pochodzą także z kaset do tej książki. Stroje przygotowały dzieci z rodzicami Dzieci miesiące można ubrać w peleryny zrobione z szarego papieru z namalowanymi symbolami danego miesiąca tak samo i pory roku . Pozostale osoby grające - stroje według państwa uznania. Podobnie ze scenografią, która może być na pewno bardziej rozbudowana i całkiem inna.
INSCENIZACJA „DWUNASTU BRACI”
Scena przystrojona jest ilustracjami wykonanymi przez dzieci przedstawiającymi symbole poszczególnych miesięcy. Na oknach rozwieszono balony w czterech kolorach :białym- zima, zielonym-wiosna, żółtym- lato, brązowym- jesień.
Na środku stoi trójka dzieci - narratorów. Maciej A Dzień dobry Państwu!Jestem Maciej. Proszę o pomoc i o radę. Bo bez pomocy-koniec końcem. Dostanę dwóję. Przez miesiące!
Iza Sami przyznacie przyjaciele, Że tych miesięcy jest tak wiele. Mają imiona i numery... Mogę spamiętać trzy, no...cztery? Ale dwanaście !To nie żarty.
Ania Jak się nazywa miesiąc czwarty? Jak miesiąc piąty ma na imię? Czy miesiąc ósmy-to jest w zimie? Ania A Czy miesiąc drugi-to jest w lecie? Nie zapamiętam nigdy w świecie!
Piosenka- „Miesiące”
(Wchodzi Nowy Rok wprowadzając 12 miesięcy-dzieci ubrane są zgodnie z charakterystycznymi cechami danego miesiąca).
Marcel Przedstawiam Wam mili widzowie, I Tobie miły Maćku, Dwunastu sylwestrowych braci, Każdy tu coś o sobie powie, Rzuci słówko lub żarcik.
STYCZEŃ -Ola B Rozpoczynam Nowy Rok! Jestem styczeń lodowaty. Styka się mój pierwszy krok Z grudniem .Rzeźbię mrozu kwiaty.
Luty - Marcel B Ja mam lodowate kły! Kłaniam się lodowatą czapą. Jestem luty,czyli,zły. Lecz ślizgawki robię za to!
Piosenka-Ślizgawka
Marzec -ANIA CZ A ja marzec,skaczę hop! Sypnę śniegiem,słońcem błysnę! Lubię towarzystwo srok I uwalniam z lodu Wisłę.
Kwiecień -Grzesiu Mnie obchodzi każdy kwiat! Grzeję słońcem lepkie pąki. Budzę wiosnę, budzę świat w przebiśniegów dzwonie dzwonki!
Maj -Agatka Ja-to sama radość! Maj! Zamiast serca mam słowika. Jeśli flecik masz to graj1 Burza kwiatów i muzyka!
CZERWIEC -Gracjan Ja przynoszę Wam, Gdy przekwitną już akację, swój czerwony,piękny dar. Domyślacie się ?Wakacje!
PIOSENKA- „Wakacje”
Lipiec—Wiktoria Teraz słońca-teraz ja! Kwitną lipy na potęgę Lipy w lipcu, w lipach gra pszczół kapela złotym blaskiem.
Sierpień -Klaudia Kiedyś w sierpniu dzwonił sierp. Ja więc lato w pełni trzymam! Sierpień sierpów,rżyska,stert, choć żniwiarka polem płynie.
Wrzesień—Michał Dla mnie w lesie kwitnie wrzos. Ja rok szkolny rozpoczynam! Borowików pełny kosz, Babie lato-chmurka sina.
Październik—Natalka Na październik teraz czas. Hej, paździerze!Len,konopie! Rudy jest liściasty las, a kto żyw ziemniaki kopie.
Listopad-Paula Wiatr za liściem niesie liść. Leci złotych liści chmura. Niedzwiedz musi już spać iść, więc w stos liści daje nura.
Grudzień—Hubert Błoto marznie w tysiąc grud. Stąd się bierze miesiąc grudzień Brzęczą łyżwy -chrzęści lód, tulą się do siebie ludzie.
(Na scenę wpadają rozkrzyczane dzieci przebrane za poszczególne pory roku i przekrzykując się, wołają do siebie swoje dzieci, czyli miesiące danej pory roku. Po chwili hałasy milkną. Miesiące siadają w kole).
Ola P Co nam Nowy Rok przyniesie? Zima berło z lodu trzyma. Co w podarku da nam zima? Maciek Wiosno ciepła ,roześmiana, powiedz,wiosno co masz dla nas? Zimę,wiosnę,lato ,jesień Lato suknie ma bogatą. Jakie dary da nam lato?
Zima-Szymek Dam białego bałwanka. Jazdę z góry na sankach, Wesołe choinki,miłe upominki.
Wiosna-Hania S Dam Wam liści bez liku i piosenki słowików. Pierwszy ciepły deszczyk, złote bazie leszczyn.
Lato -Hania T Dam pogodne słońce, bukiety pachnące, w polu złote zboże, ciepły piach nad morzem.
Bartek Jesień od podarków gnie się. A co nam przyniesie jesień?
Jesień -Marika Dam Wam to, co trzeba: świeży bochen chleba I owoców kosze. Częstujcie się proszę? Piosenka-Jesień
Nowy Rok Maj daje kwiaty,a sierpień zboże, Styczeń i luty sannę na dworze. (Miesiące wypowiadają tą kwestie razem) Każdy miesiąc urok . Każdy miesiąc coś nam da!
Mokry listopad da liściom wodę By wiosną kwitły roślinki młode. Każdy miesiąc urok ma. Każdy miesiąc coś nam da!
Czerwiec czereśni da pełne dłonie Pojedzie z nami aż na kolonie. Każdy miesiąc urok ma. Każdy miesiąc coś nam da!
NarratorI No i sobie wyobraźcie, Że zapamiętałem ich dwanaście! Dziękuję Wam daje słowo, Że Was lubię jednakowo!
Narrator II Teraz wszyscy razem,jakich jest dwunastu Maja Wam coś do powiedzenia Zanim zabiorą się do odjazdu Złożą Wam noworoczne życzenia
Razem- Szczęśliwego Nowego Roku!
Na zakończenie taniec towarzyski w wykonaniu moich uczniów uczęszczających na zajęcia zespołu tanecznego.
Przygotowała Anna Tracz - nauczycielka nauczania zintegrowanego ze SP NR 1 w Nowogardzie.
|